تفاوت کنتاکتور و رله چیست؟

تفاوت کنتاکتور و رله چیست؟
رله و کنتاکتور از لحاظ عملکردی وظایف یکسانی را انجام می دهند، از این رو اولین سوالی که در ذهن مطرح میشود این است که، تفاوت کنتاکتور و رله چیست؟ در پاسخ باید گفت: تفاوت اصلی بین رله و کنتاکتور این است که کنتاکتور توانایی حمل جریان زیادی را داشته و اما در مقابل رله می تواند جریان کمتری را از 0.1 آمپر تا 20 آمپر حمل کند.
ماهیت اصلی کنتاکتور و رله این است که هر دو کلیدهای الکترومغناطیسی هستند و برای ارائه عملکرد سوئیچینگ و کنترل در مدارهای الکتریکی طراحی شده اند. عملکرد اصلی هر دو مشابه است، اما در این بین نیز تفاوت های زیادی بین آنان وجود دارد که در ادامه به شرح آنان میپردازیم.
تفاوت کنتاکتور و رله چیست؟ قبل از بیان تفاوت بین این دو کلید مغناطیسی بهتر است برای درک آن در ابتدا توضیح کوتاهی از کنتاکتور و رله را بیان کنیم.

نحوه عملکرد کنتاکتور

کنتاکتور یک کلید الکترومغناطیسی است، که برای ایجاد یا قطع اتصال بین منبع تغذیه و بار طراحی شده است. در عمل، کنتاکتورها عمدتاً برای کنترل دستگاه‌های پر مصرف استفاده می‌شوند، زیرا آنها دارای کنتاکت‌های سنگینی هستند تا سوئیچینگ ایمن مدارهای قدرت را فراهم کنند.
کنترل عملکرد یک کنتاکتور توسط یک سیم پیچ صورت می پذیرد؛ و انرژی خود را از منبع برق AC می گیرد. لازم به ذکر است که محصول کنتاکتور هیوندای در آرک هیوندای با قیمت مناسب و ضمانت اصل بودن به فروش میرسد.

قطعات مهم در کنتاکتور

  • دارای یک پوشش سرکوب کننده قوس است، که برای کنترل و سرکوب کردن قوس ایجاد شده در طول کار کنتاکتور ارائه شده است.
  • به تناسب نوع بار و کاربرد از چندین کنتاکت تشکیل شده است.
به طور کلی، این کنتاکت‌ها معمولاً کنتاکت‌های باز هستند، بنابراین وقتی سیم‌پیچ کنتاکتور برق قطع می‌شود، بار از منبع تغذیه قطع می‌شود. با این حال، یک کنتاکتور همچنین می تواند برای هر دو کنتاکت باز و بسته طراحی شود.
 از کاربردهای رایج کنتاکتورها میتوان در استارت هایی که برای روشن و خاموش کردن وسایل الکتریکی مانند موتورها، چراغ ها و غیره استفاده می شود نام برد.

رله چیست؟

رله یک کلید الکترومغناطیسی ساده است که اتصال الکتریکی بین منبع تغذیه و بار را ایجاد یا قطع می کند. یک رله معمولی از یک سیگنال الکتریکی برای کنترل یک آهنربای الکتریکی استفاده می کند و از آرمیچر برای ایجاد یا قطع اتصال استفاده می کند.

قطعات اصلی رله شامل:

  • آهنربای الکتریکی
  • کنتاکت متحرک (آرمیچر)
  • نقاط سوئیچینگ
  • فنر کنترل
است. عملکرد رله نیز بر اساس القای الکترومغناطیسی خواهد بود. هنگامی که یک منبع الکتریکی به سیم پیچ آهنربای الکتریکی داده می شود، میدان مغناطیسی در اطراف آن ایجاد می کند که تماس متحرک را جذب می کند و نقاط سوئیچینگ را می بندد. به این ترتیب یک رله بین دو مدار ارتباط برقرار می کند.
هنگامی که منبع تغذیه الکترومغناطیس قطع می شود، آرمیچر تحت فشار فنر کنترل، اتصال بین مدارها را قطع و به موقعیت اولیه خود باز می گردد.
به طور کلی کاربرد رله ها به طور گسترده در سیستم های مختلف الکتریکی و الکترونیکی برای عملکرد سوئیچینگ است. رله ها همچنین برای محافظت از سیستم الکتریکی استفاده می شوند، زیرا می توانند عیوب سیستم های انتقال و توزیع برق را شناسایی کنند.
همچنین از رله ها برای کنترل مدار جریان بالا با کمک سیگنال جریان کم مانند: شیر برقی استارت در خودروها استفاده می شود.اکنون که به ویژگی های کنتاکتور و رله پی بردیم. براحتی میتوان پاسخ، تفاوت کنتاکتور و رله چیست؟ را بیان و درک کرد.

توضیحات کامل از بررسی تفاوت کنتاکتور با رله آندر

16 تفاوت بین کنتاکتور و رله

همانطور که در مطالب فوق ذکر شد، تعاریف و عملکرد (تغییر مدار) هر دو کلید الکترومغناطیسی به اندازه کافی مشابه است و به ما در درک تفاوت بین آنها کمک نمی کند. بنابراین در مطالب زیر با در نظر گرفتن پارامترهای مختلف کنتاکتور را از رله متمایز کرده ایم.

1. تعریف:

  • کنتاکتور یک کلید الکتریکی است که برای ایجاد یا شکستن مدارهای قدرت الکتریکی طراحی شده است.
  • رله یک کلید الکترومغناطیسی است که برای کار الکتریکی طراحی شده و برای سوئیچینگ مدارها با استفاده از سیگنال های کم توان استفاده می شود.

2. هدف:

  1.  هدف اصلی کنتاکتورها، کلیدزنی مدارهای ولتاژ و جریان بالا است.
  2.  هدف رله، کلید زدن مدارهای ولتاژ و جریان پایین است .

3. ظرفیت بار:

  • کنتاکتورها معمولاً برای سوئیچینگ بارهای بیشتر از 10 آمپر استفاده می شوند.
  • رله ها معمولاً برای سوئیچینگ بارهای 10 آمپر یا کمتر استفاده می شوند.

4. درجه بندی ولتاژ:

  1. ولتاژ کنتاکتورها تا 1000 ولت رتبه بندی می شوند.
  2. درجه بندی ولتاژ رله ها تا 250 ولت است.

5. مصرف برق:

  • اندازه الکترومغناطیس مورد استفاده در کنتاکتور بزرگ است، بنابراین انرژی بیشتری مصرف می کند.
  • اندازه الکترومغناطیس مورد استفاده در رله از نظر اندازه نسبتاً کوچکتر است، بنابراین نسبت به یک کنتاکتور به توان کمتری برای انرژی دادن نیاز دارد.

6. استانداردهای باز و بسته کردن کنتاکتور:

  1. کنتاکتورها عمدتاً برای کار با کنتاکت های معمولی باز طراحی شده اند. بنابراین، هنگامی که مغناطیس الکترومغناطیس کنتاکتور بدون انرژی است، هیچ اتصالی وجود ندارد.
  2. رله‌ها معمولاً به گونه‌ای طراحی می‌شوند که بسته به کاربرد، کنتاکت‌های معمولی باز و معمولاً بسته داشته باشند.

7. کنتاکت های کمکی:

  • کنتاکتورها اغلب با برخی از کنتاکت های کمکی نصب می شوند که می توانند NO یا NC باشند. با این حال، کنتاکت های کمکی برای انجام عملکردهای اضافی مربوط به کنترل کنتاکتور ارائه می شوند.
  • رله معمولی هیچ تماس کمکی(کنتاک) ندارد.

8. سرعت سوئیچینگ:

  1. سرعت سوئیچینگ کنتاکتور کند است.
  2. سرعت سوئیچینگ یک رله نسبتاً بیشتر است.

9. سازگاری(توانایی):

  • کنتاکتورها برای سوئیچینگ مدارهای کنترل و قدرت مناسب هستند.
  • رله فقط برای مدارهای کنترل مناسب است.

مقایسه کنتاکتور هیوندای و رله هیوندا

10. اندازه:

  1. اندازه فیزیکی یک کنتاکتور نسبتا بزرگتر است.
  2. اندازه رله کوچکتر از کنتاکتور است.

11. کنتاکتورهای فنری:

  • از آنجایی که کنتاکتورها برای سوئیچینگ بارهای با توان بالا استفاده می‌شوند، بنابراین باید حاوی کنتاکت‌های فنری باشند تا اطمینان حاصل شود که مدار در هنگام قطع برق قطع می‌شود تا ایمنی بیشتری ایجاد شود.
  • استفاده از کنتاکت‌های فنری در رله‌ها بسیار کمتر رایج است. زیرا در کاربردهای سوئیچینگ توان کم استفاده می‌شوند.

12. سرکوب قوس:

  1. سرکوب قوس در کنتاکتورها ارائه می شود. زیرا بارهایی با توان بالا را حمل می کنند.
  2. از آنجایی که رله‌ها برای کاربردهای توان بالا طراحی نشده‌اند، از این رو، ویژگی سرکوب قوس معمولاً در رله‌ها استفاده نمی‌شود.

13. ایمنی اضافه بار:

  •  ایمنی اضافه بار در کنتاکتورهایی ارائه می شود. که اگر جریان از آستانه تعیین شده برای یک دوره زمانی انتخاب شده (معمولاً 10 تا 30 ثانیه) فراتر رود، مدار را قطع می کند. این به محافظت از تجهیزات در برابر آسیب های ناشی از جریان زیاد کمک می کند.
  • ایمنی اضافه بار به طور کلی در مورد رله ارائه نمی شود.

14. ایمنی:

  1. کنتاکتورهای اقدامات ایمنی بیشتری را در مدار ارائه می دهند.
  2. رله ها ایمنی کمتری را برای مدار فراهم می کنند.

15. هزینه:

  • قیمت کنتاکتور هیوندای معمولا گران و بالا هستند.
  • رله ها نسبت به کنتاکتورها قیمت کمتری دارند.

16. برنامه های کاربردی:

  1. کاربردها کنتاکتورها را می توان برای کلیدزنی بارهای 1 فاز و 3 فاز مانند مدارهای قدرت موتور، استارت موتور، مدار سوئیچینگ بانک های خازن، استارترهای مغناطیسی و … استفاده کرد.
  2. رله ها بیشتر در مدارهای کنترل بارهای تک فاز استفاده می شوند. مانند: سیستم های حفاظتی، مدار کنترل مدارشکن ها، مدارهای کنترل موتور و غیره
مقایسه کاربردی کنتاکتور و رله
در نهایت هر دو کنتاکتور و رله عملکرد مشابهی را در سوئیچینگ مدارها انجام می دهند. و در پاسخ سوال تفاوت کنتاکتور و رله چیست؟ تفاوت های قابل توجه بین کنتاکتور و رله در مطالب بالا ذکر شده است.
با این حال، تفاوت عمده بین این دو دستگاه این است که از کنتاکتور برای کنترل و سوئیچینگ بارهای بیشتر از 10 آمپر استفاده می شود، در حالی که از رله برای سوئیچینگ و کنترل بارهای کمتر از 10 آمپر استفاده می شود.
فروشگاه آرک هیوندای پخش کننده انواع کنتاکتور هیوندای، فیوز مینیاتوری هیوندای، کلید حرارتی هیوندای، کلید اتوماتیک هیوندای و بی متال هیوندای برند هیوندای اصل ساخت کشور کره همراه با ضمانت نامه اصلی در خیابان لاله زار تهران است؛ که به شما تضمین بهترین قیمت و ارسال به سراسر ایران در کمترین زمان را می دهد.
این نوشته در blog ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *