راهنمای انتخاب کلید حرارتی برای موتور و نحوه تنظیم آن

انتخاب کلید حرارتی و نحوه تنظیم کلید حرارتی

انواع مختلفی از کلیدها در تابلو برق حفاظتی مانند MCB، RCCB، MCCB، ELCB وجود دارد که برای محافظت با توجه به نیازهای مختلف در شرایط مختلف طراحی شده‌اند. در این محتوا ما به طور خاص در مورد MPCB صحبت می‌کنیم. دستگاهی که فقط برای محافظت از موتور طراحی شده است. به همین دلیل است که MPCB فقط از نظر قابلیت اطمینان حفاظت موتور مؤثر است. لطفا با ما تا آخر این محتوا همراه باشید.

کلید حرارتی MPCB​ ​چیست؟

در واقع MPCB، مدارشکن محافظ موتور است. معنی آن در اسمش نهفته است؛ برای راه اندازی هر وسیله‌ای به یک موتور نیاز است و دستگاهی که از آن موتور محافظت می‌کند MPCB – Motor Protection Circuit Breaker نامیده می‌شود.

3 فاکتور مهم که باید قبل از خرید MPCB الکتریکی در نظر بگیرید

  1. مشخصات: هنگام انتخاب MPCB، مشخصات مدل، ویژگی‌های عملکردی، ولتاژ نامی، جریان نامی و سایر مشخصات مربوطه را در نظر بگیرید. این جزئیات به شما کمک می‌کند تا تصمیمی آگاهانه در مورد MPCB مناسب برای نیازهای حفاظتی موتور خود بگیرید.
  2. روش کنترل: روش کنترلی را تعیین کنید که به بهترین وجه برای برنامه شما مناسب است؛ خواه کنترل دستی، خودکار، محلی یا از راه دور باشد. این کار موتور بدون درز را تضمین می‌کند و کارایی کلی سیستم را افزایش می‌دهد.
  3. رتبه بندی ولتاژ MPCB: کلید حرارتی را با درجه ولتاژ مناسب انتخاب کنید که با ولتاژ مورد نیاز سیستم شما همسو باشد. انتخاب درجه ولتاژ مناسب برای اطمینان از حفاظت مطمئن موتور بسیار مهم است.

محصول مرتبط: کلید حرارتی هیوندای

مدار شکن محافظ موتور چه وظایفی دارد؟

قطع کننده مدار محافظ موتور یا MPCB یک دستگاه الکترومکانیکی تخصصی است که می‌تواند با مدارهای موتور 60 هرتز و 50 هرتز استفاده شود. چندین عملکرد دارد که به آن اجازه می‌دهد منبع الکتریکی ایمن برای موتورها فراهم شود:

  1. محافظت در برابر خطاهای الکتریکی مانند اتصال کوتاه، خطاهای خط به زمین و خطاهای خط به خط. می‌تواند هر گونه خطای الکتریکی را که کمتر از ظرفیت شکست آن باشد، قطع کند.
  2. حفاظت از اضافه بار موتور، زمانی که یک موتور جریان الکتریکی را برای مدت زمان طولانی بالاتر از مقدار پلاک نام خود می‌کشد. حفاظت اضافه بار معمولاً در MPCB قابل تنظیم است.
  3. محافظت در برابر عدم تعادل فاز و افت فاز. هر دو شرایط می‌توانند به موتور سه فاز آسیب جدی وارد کنند، بنابراین MPCB در هر صورت به محض تشخیص عیب، موتور را قطع می‌کند.

نحوه تنظیم کلید حرارتی

یکی از مزایای کلیدهای حرارتی یا راه انداز موتور قابلیت تنظیم جریان است. این امر با استفاده از زبانه های کوچک امکان چرخش و تغییر در بازه جریان مشخص را دارد. استفاده از راه انداز موتور بستگی به توان نامی و جریان نامی موتور دارد و بر این اساس کلید حرارتی مورد نظر انتخاب می‌شود.

کلیدهای حرارتی در یک بازه یا رنج جریان های استاندارد و تعریف‌شده تولید شده اند. این جریان معمولاً به میزان 10 درصد بیشتر از جریان نامی انتخاب می‌گردد.

اصل کار مدارشکن محافظ موتور

MPCB مدارشکن محافظ موتور را میتوان یکی از انواع فرعی مدارشکن مغناطیسی حرارتی در نظر گرفت، اما با عملکردهای اضافی که به طور ویژه برای محافظت از موتورهای الکتریکی طراحی شده است. اصل کار مشابه تمام کلیدهای مدار دیگر است. حفاظت حرارتی برای محافظت از موتور الکتریکی در برابر اضافه بار استفاده می‌شود. این بر اساس یک تماس منبسط و منقبض است که در صورت تشخیص جریان بیش از حد، موتور را قطع می‌کند.

دانستن این نکته بسیار مهم است که حفاظت حرارتی پاسخ تاخیری دارد تا جریان‌های هجومی زیاد در هنگام راه اندازی موتور ایجاد شود. با این حال، اگر موتور به دلایلی نتواند راه اندازی شود، حفاظت حرارتی در پاسخ به جریان هجومی طولانی مدت قطع می‌شود.

حفاظت مغناطیسی زمانی استفاده می‌شود که اتصال کوتاه، خطای خط یا سایر خطاهای الکتریکی جریان بالا وجود داشته باشد. برخلاف حفاظت حرارتی، حفاظت مغناطیسی آنی و برای قطع فوری جریان‌های خطای خطرناک است.

انواع مختلف کلید حرارتی MPCB در بازار

مدارشکن محافظ موتور (MPCB) در انواع مختلفی موجود است که هر کدام برای ارائه ویژگی‌های حفاظتی خاصی برای موتورهای الکتریکی طراحی شده‌اند. در اینجا انواع مختلف قطع کننده مدار MPCB که معمولاً در بازار یافت می‌شود آورده شده است:

  • حفاظت حرارتی MPCB

حفاظت حرارتی MPCB به طور گسترده‌ برای جلوگیری از اضافه بار جریان الکتریکی استفاده میشود. این کلیدهای مدار از یک کنتاکت استفاده می‌کنند که بر اساس تغییرات دما منبسط و منقبض می‌شود. هنگامی که جریان بیش از حد تشخیص داده شود، کنتاکت موتور را قطع می‌کند و در برابر بار اضافی محافظت می‌کند. MPCB​​های حفاظت حرارتی در هنگام راه اندازی موتور واکنش تاخیری به جریان‌های هجومی زیاد دارند که عملکرد قابل اعتماد را تضمین می‌کند.

  • حفاظت مغناطیسی MPCB

MPCB ​​محافظ مغناطیسی برای قطع خطاهای الکتریکی پرقدرت، خطاهای خط یا اتصال کوتاه طراحی شده است. برخلاف حفاظت حرارتی، این کلیدهای مدار به سرعت جریان‌های خطای بالقوه خطرناک را قطع می‌کنند. آنها از اصول الکترومغناطیسی برای قطع مدار استفاده می‌کنند.

همانطور که جریان از مدار عبور می‌کند، آهنربای الکتریکی افزایش می‌یابد، تماس را از بین می‌برد و مدار را قطع می‌کند. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که میدان‌های مغناطیسی ایجاد شده توسط این کلیدهای مدار می‌تواند موتورهای مجاور را مختل کند و به طور بالقوه باعث آسیب شوند.

  • ​​محافظ حرارتی مغناطیسی

حفاظت حرارتی مغناطیسی MPCB ویژگی‌های حفاظت حرارتی و مغناطیسی را ترکیب می‌کند. این مدار شکن‌ها از یک دو فلزی و یک سیم پیچ مغناطیسی برای محافظت و ایزوله کردن کامل موتورها استفاده می‌کنند. ترکیب نیروهای حرارتی و مغناطیسی حفاظت قابل اعتماد و موثر موتور را تضمین می‌کند.

مطالب مرتبط: تفاوت کلید حرارتی و بی متال چیست

راهنمای خرید کلیدهای حرارتی

موتورهای الکتریکی تجهیزات گران قیمتی هستند، بنابراین نقش کلید محافظ موتور بسیار مهم است. اگر یک موتور به درستی محافظت نشده باشد، ممکن است نیاز به انجام تعمیرات پرهزینه یا حتی تعویض کامل تجهیزات باشد. موتورهای الکتریکی کاربردهای زیادی دارند، بنابراین محافظت کافی از آنها بسیار مهم است. یک موتور الکتریکی که به اندازه کافی با MPCB محافظت می‌شود عمر مفید بسیار بیشتری خواهد داشت.

آرک هیوندای از مجموعه فروشگاه‌های مجاز و معتبر در زمینه فروش کلید حرارتی هیوندای HMMS و همچنین سایر محصولات این برند است، ششصدکه با وجود نیروی متخصص و کارآمد بهترین مشاوره قبل از خرید و ضمانت اصلی محصول را به مشتریان خود ارائه می‌دهد تا متقاضی با اطمینان کامل از اصل و کاربردی بودن محصول مورد نظر، خریدی لذت بخش را تجربه نماید.

کلیدهای حرارتی هیوندای به دلیل ساخت، طراحی و کیفیت عالی از سری قطعات شناخته شده در تجهیزات برق صنعتی هیوندای است که با استاندارد های بین المللی IEC60947-4-1 و IEC60947-2 در این زمینه محسوب می‌شود.

در نهایت

باعث خوشحالی است اگر در زمینه خرید و استفاده از کلید حرارتی تجارب و راهنمایی دارید با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

این نوشته در blog ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *