کلید محافظ جان چیست و عملکرد آن چگونه است؟

کلید محافظ جان چیست؟ RCCB چیست؟

بدون وجود برق دنیا قرار بود چگونه باشد؟ آیا پیشرفتی در زمینه های مختلف حاصل میشد؟ مطمئناً خیر. برق جزو ضروریات خیلی مهم بشریت است. و واقعیتی که در مورد آن وجود دارد، خطرات آن برای زندگی انسان ها و دارایی هایشان است. مثلا برق گرفتگی و آتش سوزی دو خطر عمده مرتبط با برق هستند و نمی‌توان در مورد تجهیزات عایق سهل انگاری کرد.

پس بشر با اختراع قطع کننده مدار جریان، کلید محافظ جان اقدامی مهم و ایمنی در جهت حفاظت از انسان ها انجام داده است. این یک دستگاه سنجش جریان است که می‌تواند به ‌طور خودکار مدار را اندازه ‌گیری کند و هر زمان که خطا در مدار متصل رخ دهد یا جریان از حساسیت نامی بیشتر شود، مدار را قطع کند.

 کلید محافظ جان چیست؟

RCB و RCCB شاید به ظاهر متفاوت باشند اما وظیفه هر دو مشابه است. RCB مخفف عبارت Residual Circuit Breaker و RCCB مخفف Residual Current Circuit Breaker است. به عنوان یک قطع کننده مدار در مکان های مسکونی استفاده می شوند تا دستگاه های الکتریکی شما را از تخریب گسترده به دلیل منبع ولتاژ بالا نجات دهند. چون کارشان محافظت از جان انسان ها است، با نام کلید محافظ جان نیز شناخته می شوند.

نحوه عملکرد کلید محافظ جان به چه صورت است؟

در مفهومی ساده RCCB بر اساس اصل قانون Kirchhoff کار می کند. بدین معنی که جریان ورودی باید برابر با جریان خروجی در یک مدار باشد. بنابراین RCCB تفاوت در مقادیر جریان بین سیم های زنده و خنثی را مقایسه می کند.

در حالت ایده آل، جریانی که از سیم برق به مدار می گذرد باید با جریانی که از سیم خنثی می گذرد، یکی باشد. در صورت بروز خطا، جریان سیم خنثی کاهش می یابد، دیفرانسیل بین این دو به عنوان جریان باقیمانده شناخته می شود. با مشاهده جریان باقیمانده کلید محافظ جان وارد عمل شده و از مدار خارج می شود.

مهم‌ترین مزیت‌های کاربردی کلید محافظ جان به شرح زیر است:

  1. کلید محافظ جان، تجهیزی عالی برای محافظت از جان انسان ها است. درست است که مدارشکن است و در صورت بروز اضافه بار مدار را قطع می کند. اما تمرکز اصلی آن فقط حفاظت از جان انسان هاست. می تواند منبع فعلی را قطع کند اما نمی تواند آسیب را به طور کامل کاهش دهد.
  2. از مزیت دیگر این محصول این است که برای مثال قیمت کلید محافظ جان هیوندای، مقرون به صرفه است. از آنجایی که دارای ساده ترین پیکربندی است، می توانید آن را با قیمت بسیار کمی خریداری کنید. حتی می توانید از آن در مناطق صنعتی جدا از مکان های مسکونی استفاده کنید. نصب آن بسیار آسان است. سطح دانش اولیه در مورد سیم کشی می تواند به شما در این امر کمک کند.
  3. یکی از نکات منفی در مورد RCCB یا RCD این است که وقتی یک اتصال کوتاه اتفاق می افتد، نمی تواند به شما کمک کند. این دستگاه از تجهیزات سبکی تشکیل شده است. بنابراین نمی تواند کمکی به نجات دستگاه‌های شما کند. اما در صورتی که از کلید ترکیبی محافظ جان استفاده نمایید این مشکل را نیز برطرف می‌نماید.
  4. هدف اصلی RCCB محافظت از یک خانواده در برابر استرس دینامیکی و آسیب های حرارتی است. RCCB یک دستگاه پهن است که اتصالات سری در آن با تغییرات خاصی انجام می شود.

کلید نشتی جریان یا rccb چیست و چگونه عمل می‌کند؟

RCCB چیست و چه تفاوتی با RDC و RCB دارد؟

برای قطع کننده های مدار اصطلاحاتی به کار برده شده است که در تعریف شبیه به هم هستند اما در کارایی کمی متفاوت هستند. RCCB مدار قطع کننده جریان باقیمانده یا همان کلید محافظ جان یک وسیله الکتریکی است که به محض تشخیص نشت جریان به سیم زمین، مدار را قطع می کند. همچنین در برابر برق گرفتگی یا شوک زغال سنگ ناشی از تماس مستقیم محافظت می کند.

RCD دستگاه جریان باقیمانده که شبیه RCCB است، اما مدار را قطع نمی کند؛ در عوض، فقط زنگ هشدار را به صدا در می آورد. یک RCB نیز مشابه موارد بالا است، اما فقط قطع کننده را خاموش می کند، نه زنگ هشدار را.

بنابراین، اگر به دنبال دستگاهی هستید که از شما در برابر شوک یا برق گرفتگی محافظت کند، یک کلید محافظ جان بهترین گزینه است. اگر به دنبال دستگاهی برای خاموش کردن زنگ هشدار در صورت نشت فعلی هستید، به دنبال RCD باشید. و اگر فقط یک بریکر می خواهید که در صورت نشتی فعلی کار کند، یک RCB همان چیزی است که نیاز دارید.

بیشتر بخوانید: تفاوت کلید حرارتی و بی‌ متال چیست؟

کلید محافظ جان ضروری‌ترین وسیله برای ساختمان شما!

دستگاه های حفاظت از جریان باقیمانده، همانند RCBO و RCCB قطع کننده های مدار هستند که جریان های درون خط و نول مدار را کنترل می کنند. در یک مدار سالم، جریان در خط باید با جریان برگشتی در نول برابر باشد.

با این حال، اگر یک ناهنجاری وجود داشته باشد، جریان برگشتی ممکن است با جریان خط برابر نباشد. در این حالت دستگاه جریان باقیمانده یا کلید محافظ جان اختلاف را حس کرده و مدار را قطع می کند. با انجام این کار، این دستگاه ها به محافظت در برابر خطرات الکتریکی کمک می کنند.

در نهایت هم توصیه ما این است که از استفاده از هر قطع کننده ای به طراحی تابلو و بودجه شما بستگی دارد. با این حال، اگر می‌خواهید تابلوی برق خود را طراحی یا ارتقا دهید تا از بهترین حفاظت الکتریکی هم برای دارایی تجهیزات و هم برای زندگی انسان ها اطمینان حاصل کنید، حتما از یک متخصص برق قابل اعتماد مشورت بگیرید.

این نوشته در blog ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *