انواع کلید برق صنعتی را بشناسید

انواع کلید برق صنعتی چیست

کلید برق محصولی پراستفاده است که در صنعت و احداث انواع پروژه‌های عمرانی، تجاری، مسکونی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر اساس استفاده از این تجهیزات، عملیات کنترل لوازم الکترونیکی انجام می‌شود. این در واقع ساده‌ترین راه قطع و وصل کردن برق در مدار خواهد بود.

کلیدهای صنعتی با توجه‌ به این که در چه شرایط و چه توان و ولتاژی مورد استفاده قرار می‌گیرند دسته‌بندی می‌شوند. به شکل‌های مختلف و متفاوتی ساخته شده و در ساختمان‌های مسکونی و اداری، بر مبنای یک پلتفرم جریان برق کلی، پرداخت می‌شوند. می‌توان از کلید برق در مکان‌های خشک و گرم و مرطوب استفاده کرد.

عملیات کلی تغییر به شکل ساده و مرکب انجام خواهد شد. از یک‌ روی دیگر، می‌توان گفت که کلیدهای برق بخش مهمی از تجهیزات ساختمانی را تشکیل می‌دهند و می‌توان گفت قیمت آن‌ها برای پیمانکاران پروژه‌های برقی اهمیت ویژه‌ای دارد.

می‌توان آن‌ها را در دسته‌بندی‌های نیمه‌صنعتی، صنعتی و… نیز تقسیم‌بندی کرد. انواع کلیدهای برقی صنعتی، نمونه‌های پایه، زبانه‌ای، مرکب و بی‌متال‌ها، جز پرفروش‌ ترین‌ ها خواهند بود.

انواع کلیدهای برقی صنعتی

کلیدهای برقی صنعتی در دسته‌بندی‌های مختلف عرضه می‌شوند و می‌توان آن‌ها را در نمونه‌های خیلی ساده، ارزان و… تهیه کنید. علاوه‌ بر آن برخی دستگاه‌ها مانند کلیدهای مینیاتوری در حوزه‌های وسیع صنعتی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند. می‌توانید کلیدها را در نمونه‌های ساده، زبانه‌ای، مینیاتوری، غلتکی و… را تهیه کنید.

برای تجهیزات و لوازم الکتریکی خود به بودجه معقولی نیاز دارید. در حالی‌ که ممکن است وسوسه شوید قیمت اقلامی را که خریداری می‌کنید در رنج کم‌تر انتخاب کنید، کیفیت باید بیشترین اولویت شما باشد. بودجه باید منعطف باشد تا هرگونه تفاوت در قیمت‌ها را برآورده کند.

به همین ترتیب، هنگام خرید تجهیزات و لوازم الکتریکی، متوجه خواهید شد که هزینه اقلامی مانند سوئیچ‌های جدیدتر شیشه‌ای بسته به برند و تأمین‌کننده متفاوت است.

اگرچه باید به بودجه پایبند باشید، اما اطمینان حاصل کنید که تجهیزات و لوازم باکیفیت و ایمن را خریداری می‌کنید. بسیاری از تجهیزات و لوازم برقی باکیفیت بالا نسبتاً مقرون‌به‌صرفه هستند و شما مجبور نیستید هزینه زیادی بابت خرید آن‌ها صرف کنید.

کلید حرارتی یا راه انداز موتور

کلید حرارتی از دو بخش کلید اتوماتیک و رله حرارتی یا بی متال تشکیل شده است. در واقع به محافظ موتور و یا به اصطلاح الکتروموتورها در مدار به شمار می‌رود. از آنجایی که این عمل بسیار حائز اهمیت است؛ وجود یک کلید حرارتی با کیفیت و اصل در سیستم کاربردی و ضروری خواهد بود.

مطالعه بیشتر: کلید حرارتی هیوندای

کلیدهای پایه یا ساده

این کلیدها در مدل‌های تک و دو پل و یا حتی سه پل طراحی می‌شوند، در دسته‌بندی لحظه‌ای و دائمی قرار می‌گیرند. ساده‌ترین آن‌ها، همان نمونه‌ای است که در اتاق و یا پذیرایی خانه شما مورد استفاده قرار گرفته است.

در واقع عملیات قطع و وصل جریان برق توسط این سیستم‌ها انجام می‌شود. کلیدهای پایه امروزه در نمونه‌های هوشمند و… نیز تقسیم‌بندی می‌شوند.

می‌توان آن‌ها را با توان‌های متفاوت خریداری نمود. این کلیدها کیفیت ساخت فوق‌العاده بالایی دارند و در دسته‌بندی مهم‌ترین و شناخته‌ شده‌ترین محصولات قرار می‌گیرند.

کلید مینیاتوری

MCB یک کلید بسیار قابل‌ کنترل، پیشرفته و البته الکتریکی است که به طور خودکار روی مدار کار می‌کند. کلیدهای مدار مینیاتوری برای جلوگیری از آسیب به مدار الکتریکی در نتیجه جریان اضافی در نظر گرفته شده است که قیمت کلید مینیاتوری به نرخ دلار، میزان آمپر و همچنین تعداد پل های این محصول که شامل یک پل، دو پل یا سه پل می باشد تاثیر گذار هستند.

آنها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در هنگام اضافه‌بار یا اتصال کوتاه به‌ منظور محافظت در برابر خطاهای الکتریکی و خرابی تجهیزات، خاموش شوند.

انواع کلید برق در صنعت را بشناسید - کلید مینیاتوری

کلیدهای زبانه‌ای

این نمونه از کلیدها در دسته‌بندی مدل‌های صنعتی، اما ساده قرار می‌گیرند. فرایند قطع و وصل جریان در کنتاکت‌ها به‌وسیله این سیستم‌ها انجام خواهد شد.

این کلیدها بر اساس مرغوبیت، برند سازنده و کیفیت تولید در گستره وسیعی قرار می‌گیرند که می‌توان آن‌ها را خریداری کرد. کلیدهای زبانه‌ای در بسیاری از پنل‌ها و انواع تابلوهای برق مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کلیدهای مرکب

کلیدهای مرکب نیز یکی دیگر از دسته‌بندی‌های عرضه شده در بازار هستند که از نیروی مکانیکی برای تغییر حالت استفاده می‌کنند. امروزه می‌توانید کلیدهای مرکب را به‌ راحتی بر حسب نیاز خود خریداری کنید. قیمت کلید مرکب بر اساس توان کاری و ولتاژ مشخص می‌گردد که می‌توانید به‌راحتی آن‌ها را خریداری کنید.

کلیدهای اهرمی

کلیدهای اهرمی در حال حاضر جز ساده‌ترین و معمول‌ترین مدل‌های موجود در بازار به‌حساب می‌آیند. در کلیدهای اهرمی از مدارهایی با جریان پایین استفاده شده است. در صنعت و توسعه تکنولوژی‌های برق قدرت از این دستگاه‌ها به‌ عنوان کلیدهای چاقویی یا کاردی نیز یاد می‌شود.

کلیدهای صنعتی غلتکی

این کلیدها نیز مانند مدل‌های زبانه‌ای، در دسته‌بندی ساده صنعتی قرار می‌گیرند و مشخصه‌های فنی آن‌ها، تا حد زیادی تعیین‌کننده امکاناتی است که دارند.

کلیدهای غلتکی از نظر نوع طراحی در یک ساختار استوانه‌ای قرار می‌گیرند که حول یک محور به شکل دایره در حال حرکت است. کلیدهای غلتکی از جمله پرفروش‌ترین نمونه‌های موجود در بازار هستند.

کلیدهای سلکتور سوئیچ

کلیدهای سلکتور یا همان انتخابی را می‌توان به سمت راست، چپ یا در مرکز چرخاند تا کنتاکت‌های الکتریکی باز یا بسته شود. عملکرد کلید سلکتور کنترل دستگاه‌ها و همچنین سوئیچ بین حداقل دو یا چند مدار می باشد.

کلیدهای سلکتور به‌عنوان یک تجهیز الکترومکانیکی دسته‌بندی می‌شوند. می توان از آن ها برای جریان الکتریکی در مدار به صورت دستی استفاده کرد. به همین منوال، در قسمت های مختلف از این کلید استفاده خواهد شد و یکی از گزینه های پایه موجود در بازار است.

کلیدهای گردان

یکی دیگر از نمونه‌های پرفروش موجود در بازار، کلیدهای گردان هستند. کلیدهای گردان در دسته‌بندی نمونه‌های صنعتی، به‌عنوان سوئیچر مورداستفاده قرار می‌گیرند.

این کلید دارای یک محور و بازوهای کنتاکت می باشد که به‌صورت چرخشی کار می‌کنند. این کلیدها را می‌توان در جهت عقربه‌های ساعت یا برعکس آن چرخاند. می‌توانند به‌راحتی کنتاکت‌ها را در سیستم‌های برقی تغییر وضعیت دهند.

کلیدهای کنتاکتور

کنتاکتور وسیله‌ای است که برای ساخت و قطع یک مدار برق است. به‌عنوان‌مثال، ما معمولاً از کنتاکتور برای روشن و خاموش‌کردن یک موتور الکتریکی استفاده می‌کنیم. حالا ممکن است بپرسید چرا باید از کنتاکتور استفاده کنیم؟ آیا نمی‌توانیم موتور را مستقیماً به PLC وصل کنیم؟ خوب، پاسخ کوتاه نه است.

مطالعه بیشتر: کنتاکتور هیوندای

چرا؟ زیرا شما نمی‌خواهید یک موتور الکتریکی ولتاژ بالا را مستقیماً به PLC گران‌قیمت براق خود وصل کنید. در صورت وجود هرگونه نوسان الکتریکی در سمت موتور، این به کارت‌های PLC آسیب می‌رساند؛ بنابراین، کاری که ما انجام می‌دهیم، از یک کنتاکتور برای اتصال غیرمستقیم و ایمن PLC به موتور استفاده می‌کنیم.

انواع کلید برق در صنعت و کلیدهای کنتاکتور

می‌پرسید منظور ما از غیرمستقیم چیست؟ خب، همه کنتاکتورها یک سیم‌پیچ ولتاژ پایین دارند. خروجی PLC را به این سیم‌پیچ وصل می‌کنیم. این سیم‌پیچ معمولاً با یک سیگنال 24 ولت DC کار می‌کند.

هنگامی که سیم‌پیچ انرژی می‌گیرد، یک میدان الکترومغناطیسی ایجاد می‌شود. سپس این میدان الکترومغناطیسی باعث می‌شود که سه کنتاکت اینجا بسته شود و بدین ترتیب برق 3 فاز به موتور می‌رسد و می‌تواند آن را روشن کند. به نظر جادویی می‌رسد، درست است؟

بی متال

بی متال از دو نوار از دو فلز مختلف با ضریب انبساط حرارتی خطی متفاوت تشکیل شده است که در طول به یکدیگر جوش داده شده‌اند. در حرارت دادن، انبساط در طول هر دو نوار فلزی متفاوت است.

به همین دلیل عنصر دوفلزی خم می‌شود و قوس تشکیل می‌دهد به‌گونه‌ای که فلز با ضریب انبساط حرارتی خطی بالاتر در سمت قوس بیرونی و فلز با ضریب انبساط حرارتی خطی پایین‌تر در سمت داخلی قوس باشد.

کلیدهای اتوماتیک

یکی دیگر از تجهیزاتی که به‌عنوان کلیدهای صنعتی در بازار شناخته می‌شوند، کلیدهای اتوماتیک هستند، کلیدها در دسته‌بندی محصولات صنعتی فروش زیادی را معمولاً کسب می‌کنند. این قطعه وظیفه دارد که جریان اضافه را گرفته و همین‌طور اتصال کوتاه را نیز برقرار می‌کند.

همین مسئله سبب می‌شود که از این کلید به‌عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات ایمنی موجود یاد شود. برای کسب اطلاعات کامل درباره این محصول میتونید مقاله کلید اتوماتیک چیست؟ تفاوت آن با کلید مینیاتوری را مطالعه کنید.

کلید فیوز

فیوز سوئیچ به معنی کلید، (قطع‌کننده)، (Switch Disconnector) است که در آن فیوز لینک یا حامل فیوز با فیوز، تماس متحرک را تشکیل می‌دهد. سوئیچ فیوز به معنای کلیدی است که قسمت متحرک آن یک یا چند فیوز را حمل می‌کند.

کلید فیوزها در دسته‌بندی محصولات صنعتی باعث می‌شوند که فیوزها از مدار خارج شوند. لازم به ذکر است که این دستگاه‌ها، در تمامی بردها و پنل‌ها قرار بگیرند و استفاده از آن‌ها ضروری است. به‌راحتی می‌توان از طریق کلید فیوزها، عملیات قطع اتصال به فیوزها را انجام داد.

انواع کلید برق در صنعت

در نهایت شما می‌توانید فیوزها را از این طریق تعویض کنید یا تغییرات لازم در این زمینه را انجام دهید. همین‌طور لازم به ذکر است که کلید فیوزها عموماً روی تابلوها نصب می‌شوند و در همین وضعیت مورداستفاده قرار می‌گیرند. کلید فیوزها امروزه بیشتر در صنعت مورداستفاده قرار می‌گیرند و جز تجهیزات پایه تابلوهای برق صنعتی تک‌فاز و سه‌فاز به‌حساب می‌آیند.

نکات لازم برای خرید لوازم برق صنعتی

هنگام خرید تجهیزات و لوازم الکتریکی، باید اطمینان حاصل کنید که کیفیت آن به خطر نیفتد. تجهیزات و لوازم الکتریکی معیوب یا فیک می‌تواند برای شما و هرکسی که در این زمینه فعالیت می‌کند خطرناک باشد. به همین منوال ضریب اطمینان در این دسته‌بندی از کالاها اهمیت زیادی دارد.

انتخاب‌های زیادی در بازار برای تجهیزات و لوازم الکتریکی وجود دارد و نیازهای شما باید تصمیم خرید شما را مشخص کند. تجهیزات و لوازم الکتریکی نیز می‌توانند ارزش و زیبایی را به خانه یا کسب‌وکار شما بیفزایند. بنابراین، عاقلانه است که مواردی را انتخاب کنید که تکمیل کننده فضای داخلی شما هستند.

کلیدهای صنعتی در برق کاربردهای وسیع و فوق‌العاده گسترده‌ای دارند، این تجهیزات توسط شرکت‌های کوچک و بزرگ زیادی مانند هیوندای و… تولید و عرضه می‌شوند.

هیوندای در زمینه ساخت این کلیدها از تجهیزات بروز استفاده می‌کند و تمامی محصولات این شرکت گارانتی دارند. از یک‌روی دیگر، CE و استانداردهای جهانی و ISO را نیز دریافت کرده‌اند. شما می‌توانید از انواع بی متال هیوندای، کلیدهای اتوماتیک، اتصال کوتاه و انواع کنتاکتورهای آن در صنعت، ساخت تابلوهای برق و… استفاده کنید.

این نوشته در blog ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *