رله شنت با رله آندر چه تفاوتی دارد؟

مقایسه رله شنت با رله آندر

تفاوت رله شنت با رله آندر یکی از بحث‌های کلیدی و مهم برای کسانی است که در حوزه برق فعالیت کرده و به‌ تازگی وارد بازار کار شده‌اند، آن‌ها باید بتوانند تفاوت میان محصولات را به‌ خوبی بر اساس دامنه کاربرد آن‌ها تشخیص دهند.

رله‌ها در واقع جلوی جریان‌های اضافه را در مواردی که نیاز به قطع باشد می‌گیرند. آن‌ها در دسته‌بندی‌های مختلف امروزه در بازار عرضه می‌شوند و مشخصات فنی و امکانات آن‌ها بسته به یکدیگر تعیین می‌گردد.

در ادامه با بررسی تفاوت رله شنت با رله آندر همراه شما خواهیم بود. اگر به دنبال راهی آسان برای قطع جریان برق در مدار خود هستید، نصب یک قطع‌کننده تریپ شنت ممکن است گزینه‌ای مناسب باشد. رله شنت می‌تواند حفاظت بیشتری را به سیستم الکتریکی شما اضافه کند تا از اتصال کوتاه و آسیب در هنگام فاجعه‌ای در خانه شما مانند آتش‌سوزی جلوگیری کند.

رله شنت چیست؟

البته که تفاوت رله شنت با رله آندر از مباحث تخصصی حوزه برق خواهد بود و نمی‌توان صرفاً در یک مقاله در مورد آن صحبت کرد اما بنا به دلایل مختلف بسیاری از پیمانکاران پروژه‌های ساختمانی لازم دارند که در این مورد بیشتر بدانند. پس به عبارت ساده می‌توان گفت که اصلی‌ترین تفاوت آن‌ها، در گستره ویژگی‌های فنی و بازار فروش است.

هنگامی که یک قطع‌کننده مدار “توقف” می‌کند، یک وضعیت حاوی ایراد را تشخیص می‌دهد و به طور خودکار جریان الکتریکی خود را قطع می‌کند تا از گرم‌شدن بیش از حد سیم‌کشی جلوگیری کند.

قطع‌کننده یا رله سنت یک لوازم جانبی اختیاری برای قطع‌کننده مدار شماست که می‌تواند به شما اجازه دهد که قطع‌کننده را از راه دور در هر زمان یا به طور خودکار در هنگام افزایش برق خاموش کنید و از صدمات و آسیب تجهیزات در هنگام مواقع اضطراری جلوگیری کنید.

لازم به ذکر است که در مقاله دیگر که توسط تیم آرک هیوندای تولید شده است به صورت کاملا اختصاصی به تفاوت کنتاکتور و رله پرداخته ایم که میتوانید آن را مطالعه و اطلاعات خوبی بدست آوردید

انواع اصلی رله‌های شنت تریپ عبارتند از:

  • اتوماتیک: کلیدهای خودکار به‌ محض تشخیص نوسان از منبع تغذیه خارجی، برق را قطع می‌کنند.
  • دستی: سوئیچ‌های دستی به شما این امکان را می‌دهند که با استفاده از یک دکمه از راه دور، بریکر را در خارج از ساختمان خاموش کنید.

رله شنت چیست و چه تفاوتی با آندر دارد؟

عملکرد یک شنت تریپ بریکر

به طور معمول، جریان‌های الکتریکی بدون تغییر از مدارشکن خانه شما عبور می‌کنند. بااین‌حال، هنگامی که این جریان‌ها خیلی زیاد می‌شوند با افزایش قدرت اضافی، آهن‌ربای الکتریکی را در زیر کلید قطع‌کننده اصلی شارژ می‌کند سپس سوئیچ را قطع می‌کند و جریان را متوقف می‌کند.

رله شنت باری برای شارژ آهنربای الکتریکی و خاموش‌کردن سوئیچ فراهم می‌کند که امکان قطع برق از راه دور یا خودکار را فراهم می‌کند. برخی از مسیرهای شنت به یک منبع برق خارجی متصل می‌شوند. هر زمان که یک نوسان برق به این منبع می‌رسد، یک سیگنال از مسیر شنت به بریکر می‌رسد و به طور مکانیکی برق را قطع می‌کند.

از طرف دیگر، یک شنت تریپ می‌تواند به یک سوئیچ از راه دور خارج از ساختمان متصل شود. با فشار دادن یک دکمه روی این سوئیچ یک موج الکتریکی از طریق سیم‌کشی شنت می‌فرستد و به‌ این‌ ترتیب برق را قطع می‌کند.

در حالی‌ که قطع‌کننده‌های شنت تریپ در خانه‌ها مورد نیاز نیست، بسیاری از صاحبان خانه آنها را به‌عنوان یک اقدام احتیاطی ایمنی نصب می‌کنند. با این‌ حال، این دستگاه‌ها در مشاغلی که از ماشین‌آلات صنعتی یا سیستم‌های الکتریکی گران‌قیمت استفاده می‌کنند نیز رایج هستند که ممکن است در طول‌موج برق آسیب ببینند.

رله آندر چیست؟

رله آندر یا رله نظارت بر جریان، رله سنجش جریان یا رله حفاظت جریان نیز نامیده می‌شود. یک دستگاه حساس به جریان است که می‌تواند مشکلات جریان مدار را تشخیص دهد.

رله جریان عبوری مدار را کنترل می‌کند و زمانی که جریان از مقدار از پیش تعیین شده فراتر رفت مدار را باز می‌کند. در یک مدار الکتریکی، دو حالت می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند: جریان زیر و جریان بیش از حد. شرایط زیر جریانی است که در آن جریان عبوری از مدار کمتر از حالت عادی باشد. این ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد مانند شل بودن سیم یا قطعه معیوب.

رله آندر چگونه کار می‌کند؟

شرایط اضافه جریان، زمانی اتفاق می‌افتد که جریان عبوری از مدار بالاتر از حد معمول باشد. این می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد مانند اتصال کوتاه یا اضافه‌بار. برای تشخیص این دو رویداد، از یک رله اضافه جریان/ زیر جریان استفاده می‌شود.

یک رله مانیتورینگ جریان زیرین زمانی را تشخیص می‌دهد که جریان عبوری از مدار کمتر از حد معمول باشد. در بسیاری از موارد، شرایط جریان زیرزمینی می‌تواند به‌اندازه شرایط جریان بیش از حد مضر باشد، بنابراین محافظت در برابر هر دو مهم است.

رله جریان زیر معمولاً در مواردی استفاده می‌شود که مطلوب است حداقل جریان در یک مدار حفظ شود. این شامل تسک‌هایی مانند نظارت بر جریان شارژ باتری است. اگر جریان کمتر از مقدار حداقل شود، رله جریان تحتانی قطع شده و مدار را باز می‌کند.

تفاوت بین رله شنت و رله آندر:

تفاوت رله شنت با رله آندر به‌طورکلی در نحوه کارکرد است که به آن ها می‌پردازیم:

    • رله های شنت:

رله شنت به‌صورت معمول برای باز کردن دستگاه‌های سوئیچینگ در مدار مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرمان الکتریکی یا راه دور را دریافت کرده و می‌توانید علاوه بر این مزیت، از آن برای باز کردن و یا قطع‌کردن محلی دستگاه سوئیچینگ نیز استفاده کنید.

رله شنت خصوصیت تریپ یا قطع‌کردن جریان را با ساختار فقدان ولتاژ فراهم نخواهد آورد. رله‌ای باید وجود داشته باشد که در این شرایط، این وظیفه را بر عهده بگیرد. این دستگاه رله آندر خواهد بود.

  • رله‌های آندر:

در مقایسه اختلاف ویژگی‌ها و تفاوت رله شنت با رله آندر، باید بگوییم که این قطعه ولتاژ الکتریکی است که همواره برای بستن بریکر یا نگه‌داشتن آن در همان وضعیت بسته، به نیرو نیاز دارد.

به‌محض این که در این شرایط، تغذیه گردد، از طریق فشردن دکمه محلی یا کنتاکت اینترلاک، نوعی قفل برای جلوگیری از بروز هرگونه اشتباه در اثر برخورد نیروی انسانی موجب عملکرد فوری دستگاه سوئیچینگ می‌شود.

 عملکرد رله شنت با رله آندر

تفاوت رله شنت با رله آندر در اصلی‌ترین خصیصه‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد در عملکرد آن‌ها است. رله شنت با اعمال نیروی برق به آن عکس‌العمل نشان داده و در رله‌های آندر، ولتاژی که همیشه برق دارد با قطع یا کاهش میزان ولتاژ، عکس‌العمل نشان خواهد داد.

رله شانت با انرژی لحظه‌ای کار می‌کند و با فعال‌کردن قفل مکانیکی “دستگاه کلید/شکن مدار” را باز می‌کند. ازآنجاکه، این نیاز به انرژی دارد، بنابراین شما نیاز به یک منبع کنترلی خواهید داشت و نکته مهم دیگر، این است که این “رهاسازی از طریق یک ساختار فیزیکی در این مدار انجام می‌گردد. سیگنال‌ها نقش مهمی در کارکرد این دستگاه ایفا می‌کنند.

بررسی و تفاوت رله آندر و رله شنت

جریان برق در رله شانت و آندر

تفاوت رله شنت با رله آندر از یک نظر دیگر هم مورد بررسی قرار می‌گیرد. رله آندر باید همیشه دارای جریان برق باشد؛ این پروسه تا زمانی خواهد بود که ولتاژ کم شده و یا این که دستگاه بتواند آن را تشخیص دهد؛ بنابراین و به زبان ساده می‌توان گفت که برق‌دار بودن همیشگی رله آندر ولتاژ، بخشی از عملکردی است که در این دستگاه در نظر گرفته شده است.

اما اگر رله شنت نیز همیشه در همین وضعیت قرار بگیرد، دمای آن افزایش‌یافته و در این شرایط باعث سوختن قطعه خواهد شد. از طرفی، یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در مورد این رله به آن توجه کنید این است که به‌صورت لحظه‌ای برق‌دار شده و عملکرد کلید در آن اجرا می‌گردد. پس یکی دیگر از مهم‌ترین موارد زمینه تفاوت رله شنت با رله آندر، همین مسئله است.

امکان اتصال مجدد برای کلید در دو رله

مقوله کلیدی دیگری که باید در مبنای بحث تفاوت رله شنت با رله آندر به آن اشاره کرد، امکان وصل مجدد برای کلید خواهد بود. برای جلوگیری از تریپ یا قطع جریان در رله‌ها، در مواقعی که افت ولتاژ رخ می‌دهد می‌توان از نوع متفاوتی از رله آندر ولتاژ استفاده کرد.

یک واحد خازنی برای ذخیره‌سازی انرژی رله آندر ولتاژ از طریق جلوگیری از قطع کامل جریان، می‌تواند انرژی ذخیره شده را در مواردی که ولتاژ کم شده است گرفته و دوباره بریکر را روی حالت وصل قرار دهد.

برای جلوگیری از ایجاد مزاحمت در جریان برق و خاموش‌شدن غیرمعمول دستگاه سوئیچینگ قطع‌کننده مدار در افت ولتاژ یا نیاز به نگه‌داشتن اپراتور برای بسته‌شدن مجدد یکسان، یک نوع متفاوت از رله نیز در بازار عرضه می‌شود که می‌توان از عملکرد آن استفاده کرد.

جمع‌بندی نهایی

تفاوت اصلی بین رله شنت و رله آندر این است که شنت مدارشکن را زمانی که ولتاژ کنترلی به سیم‌پیچ آن اعمال می‌شود باز می‌کند. از سوی دیگر، آزادشدن ولتاژ پایین، هنگامی که یک ولتاژ کنترل از سیم‌پیچ آن حذف می‌شود، شکن را خاموش می‌کند.

مدل رله آندر ویژگی خاموش‌کردن “دستگاه سوئیچینگ / قطع‌کننده مدار” را در صورت قطع منبع تغذیه یا کاهش ولتاژ به زیر “طراحی ولتاژ خروجی” ارائه می‌دهد که معمولاً 80٪ ولتاژ نامی آن است.

در این مقاله در خصوص تفاوت رله شنت با رله آندر صحبت کردیم. اگرچه چنین بحث‌هایی بسیار تخصصی هستند، اما به‌هرحال با موشکافی می‌توان تا حد زیادی در مورد مبنای انجام یک ساختار انتقال جریان در آن‌ها صحبت کرد.

شرکت‌های کوچک و بزرگ زیادی در زمینه ساخت و فراوری انواع رله‌های آندر و شانت در بازار جهانی فعالیت می‌کنند که پیشنهاد می‌کنیم به سراغ معتبرترین‌ها بروید و حتماً تأییدیه‌های فعالیتی شرکت‌ها را کنترل و بررسی کنید.

منبع: آرک هیوندای

این نوشته در blog ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *