کلید اتوماتیک چیست؟ تفاوت آن با کلید مینیاتوری

کلید اتوماتیک چیست؟ تفاوت آن با کلید مینیاتوری

کلید اتوماتیک MCCB چیست؟

Molded Case Circuit Breaker یا MCCB یک دستگاه الکتریکی اتوماتیک بوده که نوعی قطع کننده مدار است و از مدار در برابر اضافه بار، اتصال کوتاه و افزایش جریان محافظت می کند. این تجهیز برقی نسخه پیشرفته از قطع کننده مدار مینیاتوری MCB است زیرا مانند آن عمل می کند.
با این حال، ویژگی های اضافی را ارائه می دهد که آن را به یک قطع کننده مدار برتر تبدیل کرده است همانند بسته شدن از راه دور و تنظیمات سفر قابل تنظیم، یعنی تنظیمات فعلی و تنظیمات زمان آن را می توان با توجه به نیازهایتان تنظیم کنید.

هدف از تولید کلید اتوماتیک کمپکت و اصل کار آن:

MCCB مدار را از جریان خطا محافظت می کند. از مکانیسم های حرارتی و مغناطیسی برای شکستن آن جریان های خطا استفاده می کند. مکانیزم حرارتی برای حفاظت اضافه بار استفاده می شود در حالی که مکانیسم مغناطیسی برای حفاظت از اتصال کوتاه استفاده می شود.
  • حفاظت از اضافه بار:

اضافه بار زمانی اتفاق می افتد که جریان برای مدت طولانی از حد مجاز فراتر رود. کلید اتوماتیک هیوندای دارای یک مکانیسم حرارتی است که شامل یک تماس دو فلزی برای محافظت در برابر اضافه بار است. یک نوار دو فلزی از دو نوع فلز مختلف ساخته شده است که نرخ انبساط حرارتی متفاوتی دارند. با تغییر دما، نوار خم یا منقبض می شود.

جریان اصلی از نوار دو فلزی عبور می کند. اگر جریان از حد معینی فراتر رود، کنتاکت ها گرم شده و منبسط می شوند. به دلیل نرخ های مختلف انبساط، نوار خم می شود و مدار را قطع می کند.

در دستگاه های الکتریکی، جریان می تواند برای مدت کوتاهی اضافه بار شود، طبیعی است و نباید به عنوان جریان خطا در نظر گرفته شود. بنابراین، MCCB دارای یک تاخیر زمانی است که اجازه می دهد جریان اضافه بار برای مدت زمان کوتاهی قبل از خاموش کردن مدار، جریان یابد.

  • حفاظت از اتصال کوتاه:
MCCB با استفاده از شیر برقی که نیروی الکترومغناطیسی تولید می کند در برابر اتصال کوتاه محافظت می کند. جریان اصلی از طریق شیر برقی عبور می کند که پیستونی را که مسئول قطع کردن بریکر است جذب و دفع می کند.

مقایسه کلید اتوماتیک با کلید مینیاتوری

چهار جزء اصلی کلید اتوماتیک موارد زیر است:

    • قاب:
به عنوان محفظه قالب‌ گیری نیز شناخته می‌شود که فضایی را برای محفظه عایق ‌شده برای نصب تمام اجزای قطع کننده مدار فراهم می‌کند. از یک رزین کامپوزیت ترموست یا یک پلی استر شیشه ای ساخته می شود تا استحکام دی الکتریک بالایی را در طراحی فشرده خود ارائه دهد.
    • مکانیزم عملیاتی:
باز و بسته شدن کنتاکت ها از طریق مکانیزم عملیاتی انجام می شود. سرعت باز و بسته شدن کنتاکت ها با سرعت حرکت دسته تعیین می شود. هنگامی که بریکر خاموش می شود (وقتی دستگیره در وسط راه قرار دارد) باید ابتدا به حالت خاموش و سپس به وضعیت روشن منتقل شود.
در مورد بریکرهایی که در گروهی مانند تابلوهای تابلو نصب شده اند، موقعیت های مختلف دسته برای کشف مدار معیوب مفید است. تعداد کمی از شکن ها با یک سفر دستی برای آزمایش مکانیسم همراه هستند.
    • خاموش کننده قوس:

هنگامی که یک قطع کننده مدار، جریان را قطع می کند قوس الکتریکی ایجاد می شود. عملکرد خاموش کننده قوس محدود کردن و تقسیم آن قوس و در نتیجه خاموش کردن آن است. محفظه اطفاء قوس در یک جعبه عایق با مقاومت بالا محصور شده است که عمدتاً از پشته ای از صفحات فولادی تشکیل شده است.

که این کلیدها از 160 هنگامی که کنتاکت ها به دلیل وقفه از هم جدا می شوند، جریانی که از ناحیه یونیزه کنتاکت ها می گذرد، میدان مغناطیسی در اطراف قوس و خاموش کننده قوس ایجاد می کند.

خطوط میدان مغناطیسی ایجاد شده در اطراف قوس، قوس را به داخل صفحات فولادی هدایت می کند. سپس گاز دیونیزه می شود و قوس جدا می شود و اجازه می دهد خنک شود.

MCCB های استاندارد از جریان خطی از طریق کنتاکت ها استفاده می کنند و در شرایط اتصال کوتاه، نیروی کوچکی ایجاد می شود که به باز کردن کنتاکت ها کمک می کند.

  • دکمه سفر:
دکمه Trip مغز کلید مدار بوده که برای تست شکن استفاده می شود. این یک دکمه قرمز رنگ است که با فشار دادن مکانیسم عملکرد را خاموش می کند.

قطعات کلید اتوماتیک و مقایسه کلید اتوماتیک کامپکت با فیوز مینیاتوری

تفاوت بین کلید اتوماتیک و کلید مینیاتوری

در این قسمت به تفاوت کلید اتوماتیک و کلید مینیاتوری به صورت جزئی و دقیق می پردازیم.

کلید اتوماتیک MCCB:

  • این مخفف عبارت Molded Case Circuit Breaker است.
  • جریان نامی تا 1600A
  • جریان قطع آنها از حدود 10KA -85KA متغیر است.
  • MCCB عمدتاً برای نیازهای ظرفیت شکست کم و بالا عمدتاً صنعتی استفاده می شود.
  • جریان خروجی آن ممکن است ثابت باشد و همچنین برای اضافه بار و تنظیم مغناطیسی قابل تنظیم باشد.

کلید مینیاتوری MCB:

  • این مخفف عبارت Miniature Circuit Breaker است.
  • جریان نامی بیش از 125 آمپر نباشد.
  • امتیاز جریان قطع کننده آن زیر 10KA است.
  • با قضاوت از ظرفیت های توان آنها، MCB عمدتاً برای نیازهای ظرفیت شکست کم و داخلی استفاده میشود.
  • ویژگی های سفر آن معمولاً قابل تنظیم نیستند زیرا اساساً مدارهای پایین را تامین می کنند.

ACB کلید هوایی اتوماتیک

با تغییر ساختار مکانیزم خاموش ‌کننده ‌های آرک ‌ها در لحظه قطع کلید در کلیدهای کمپکت الکترونیکی وارد مبحث کلیدهای هوایی می‌شویم.
که این کلیدها از 1600 آمپر تا فراتر از 5000 آمپر را نیز ساپورت می‌کنند. رِنج وسیعی از اکسسوری‌ها برای ارسال سیگنال و تحت فرمان بودن از فاصله دور برای این کلیدها موجود است.
اهمیت خرید کلید اتوماتیک اصل
فروشگاه آرک هیوندای با بیش از ده سال تجربه در پخش لوازم برق صنعتی مخصوصا کلید اتوماتیک در بازار لاله زار تهران توانسته است با جلب اعتماد مشتریان، همکاری خوبی در بخش فروش محصولات هیوندای داشته باشد. با خرید محصولات اصل برند هیوندای کره جنوبی دیگر نگرانی بابت خرابی و خطرات استفاده از محصولات فیک نخواهید داشت.
این نوشته در blog ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *